معلمانه

هفت روش برای افزايش تمركز كودكان بی دقت

👈توجه و تمركز، پايه و اساس انجام موفقيت آميز امور روزمره، مطالعه هدفمند و بهينه و همچنين انجام صحيح تكاليف درسی است.

👈برخی تمرينات و بازی هايی وجود دارند كه مربیان و والدين می توانند با كودك انجام دهند تا توانايی توجه و تمرکز را در آنان افزايش دهند.
1⃣
✅تجسم

👈از كودك بخواهيد چشمانش را ببندد. سپس تصوير يكی از اشكال هندسي مانند مثلث را در ذهن تجسم كند و بعد از آن با چشمان بسته آن تصوير را روی كاغذ ترسيم كند. از او بخواهيد اين كار را دوباره تكرار كند و تصوير متجسم ذهنش را نقاشی كند، انجام اين كار بدون توجه و تمركز امكان پذير نخواهد بود و اين كار هر چه كندتر صورت گيرد به علت افزايش مدت زمان توجه و تمركز، نتايج بهتری به همراه دارد.
در مراحل پيشرفته تر می توان اشكال متفاوت و پيچيده تری مانند مربع، لوزی، ستاره و … انتخاب كرد.
2⃣

✅حدس شكل ها

👈از كودك بخواهيد چشمانش را ببندد، آنگاه اشكال هندسی را به او بدهيد و از او بخواهيد كه نوع آنها را حدس بزند. در مراحل پيشرفته تر اشكال حيوانات مختلف را به او پيشنهاد دهيد.
3⃣

✅تمركز بر دما

👈دستان كودك را در دست بگيريد و هنگامی كه چشمانش بسته است، دو شیء كمی گرم و كمی سرد را در دستانش بگذاريد و از او بخواهيد دمايی را كه احساس می كند شرح دهد.
4⃣

✅تمركز بر صدای محيط

بیشتر بخوانید: مطالب خواندنی از 14 اختر تابناک آسمان (چهارده معصوم)

👈هنگامی كه با كودك به مكان های شلوغ مانند پارك، رستوران، ساحل، جنگل و… می رويد، از او بخواهيد به صدای طبيعت گوش فرا دهد، صداهايی مانند صحبت افراد حاضر در محيط، صدای آب، صدای امواج دريا، صدای برخورد و تماس اشيا، صدای پرندگان و…. اكنون از او بخواهيد هر صدايی را كه می شنود توضيح دهد. وسايل صوتی – تصويری، انواع سي دي ها و نوارهای مختلفی وجود دارند كه صداهای مختلفی از طبيعت هستند و كودك می تواند اين تمرين تمركز را در خانه انجام دهد.
5⃣

✅بازی با انگشتان

👈از كودك بخواهيد انگشتان دستش را باز نگه دارد و با تمركز روی يكی از آنها، آن را خم كند. وقتی تمام انگشتانش را بست، دوباره از او بخواهيد دستش را باز كند و اين بار با تمركز بيشتر يكی از انگشتانش را خم كرده و دوباره باز كند، سپس همين كار را برای انگشت بعد انجام دهد بدون اينكه انگشتان ديگر را خم كند.
6⃣

✅تكنيك تنفس

👈از كودك بخواهيد به آرامی تنفس كند و تا 10 بشمارد. عمل شمارش بايد در هر دم و بازدم تكرار شود.
7⃣

✅نگاه كردن

👈شیء را در فاصله چند متری كودك قرار داده و از او بخواهيد كه به آن شیء بدون پلك زدن نگاه كند. هر چه مدت زمان مشاهده بدون پلك زدن طولانی تر شود تمركز وی را به همان نسبت افزايش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هفت =