معلمانه

تکنیک افزایش خلاقیت کودک

1️⃣🌻اجازه دهید گاهی کودک دلبندتان انتخاب هایی در زندگی داشته باشد. مثلا انتخاب اینکه برای ناهار چه چیزی داشته باشید یا آخر هفته به کجا بروید را به کودکتان بسپارید. این کار آنها را تشویق می کند به تنهایی فکر کنند و تصمیم بگیرند.

2️⃣ 🌻کودک را تشویق کنید تا سرگرمی هایی غیر از تلویزیون، رایانه و در کل «رسانه» پیدا کند. کودکی که فقط به کمک رسانه یا حتی به کمک دیگرانسرگرم شده است، به سختی می تواند روش بهتری برای ایجاد سرگرمی برای خود بیابد.مثلا ورزش کردن ،کتاب خوانی، …

3️⃣ 🌻وسایلی برای تحریک قوه تخیل کودک تدارک ببینید. لوازم نقاشی از قبیل آبرنگ، گواش و پاستل، بلوک های خانه سازی، کتاب و لوازم موردنیاز برای ساخت کاردستی بهترین وسایل برای سرگرم کردن کودک هستند.

4️⃣ 🌻کودک را همراهی کنید تا برای وسایل مختلف (حتی وسایل دورریختنی) کارایی مختلف ایجاد کند. به عنوان مثال ایده های کودک برای ساخت یک برج، یک تلسکوپ یا حتی یک آدم مقوایی از مقوای دستمال توالت را تحسین و به او کمک کنید عروسک مقوایی خود را بسازد.

بیشتر بخوانید: شیوه های نوین‌ آموزش مجازی در پیش‌ دبستانی‌

5️⃣🌻 از کودک سوال های «باز» بپرسید. سوال های باز سوال هایی هستند که جوابشان معمولا بیشتر از یک کلمه است؛ این سوال ها درک کودک را بالاتر می برند و به او فرصت ابراز عقیده می دهند.

🌷از کودک خود سوال هایی مانند «چه می شد اگر….؟» بپرسید: «اگر آدم ها می توانستند پرواز کنند چه می شد؟»، «اگر ما در فضا زندگی می کردیم چه می شد؟» یا «اگر دلفین ها روی زمین راه می رفتند چه می شد؟»

🌷برای حل مسایل روزمره، از کودک درخواست راهکار کنید. به عنوان مثال می توانید از او بپرسید: «چطور اتاق خوابت رو زودتر گردگیری کنیم؟»، «چطور به گل ها آب بدهیم ولی خودمان خیس نشویم؟» یا حتی “چه کار کنیم که شوت محکم تری به توپ بزنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − ده =