معلمانه

شیوه های نوین‌ آموزش مجازی در پیش‌ دبستانی‌

مقدمه‌

خوب می دانيم كه ماهيت و ارزش تربيتی كه در مدرسه و كلاس درس رخ میدهد در ارتباط و تعامل رو در رو و چهره به چهره است، ارزش تجارب يادگيری مدرسهای و كاسی در اين ويژگیاش نهفته است، آسيب اصلی تعطيات مدارس در حذف شرايط تعاملی بين دانش آموزان و مربيان و بين خود دانش آموزان است.

در تدريس چه واقعی و چه مجازی ، تعيين و مشخص كردن يكی از واحدهای يادگيری كتاب درسی، پيشنهاد و ارائه منابع و محتوای متناسب با آنست.

اين منابع می تواند متنها، فيلمها، فايلهای صوتی و تصويری، اسايدها، گيفها و نرم افزارهای متنوع متناسب با هدف درس باشد نقشه اوليه فعاليتهای يادگيری مورد نياز كشيده می شود، در اين گام در واقع مربی اقدام به توليد يک بسته فعاليتی می كند تا طبق محتوای بسته دانش آموزان درگير فعاليتهای يادگيری شوند.

بسته فعاليت چيز پيچيدهای نيست به سادگی می تواند شامل چند فعاليت يادگيری نه چندان پيچيده باشد مثل گوش دادن به فايل صوتی، خاصه كردن درس، كشيدن يك نقشه مفهومی از درس، بلند خواندن يك متن، طرح چند پرسش از درس، پاسخ به چند پرسش، حل يك مسئله، رسم شكل و نمودار و… در اين گام همچنين هدف يادگيری واحد درسی هم برای همه دانشآموزان به اشتراك گذاشته میشود تا آگاهانه فعاليتهای پيشنهادی انجام شود.

برای اجرای دقيق تر و يادگيری موثر و بی نقص در تدريس مجازی و برای افزايش دانش و مهارت ازم مربيان و معلمان، اقدام به تأليف يكسری محتوای آموزشی در سه آيتم و پنج عنوان به پيشنهاد معاونت آموزش ابتدايی اداره كل آموزش و پرورش استان قزوين نموده ام كه اميدوارم به مهارت و تخصص همكاران محترم افزوده و گامی هر چند كوچك در بهبود تدريس در فضای مجازی برداشته باشيم.

١- انواع تدریس‌ الکترونیکی‌ و هوشمند

در عصر حاضر يادگيری آناين به سرعت در حال پيشرفت است. ارتباط ميان دانش آموزان و مربيان را باا میبرد و موجب میشود حس اجتماعی در آنها افزايش يابد. يادگيری آناين يا همان تدريس مجازی را میتوان به دستههای زير تقسيم بندی كرد

الف-  آموزش الكترونيكی بدون معلم ” آموزش در منزل”

اين نوع يادگيری اطاعات در CD و يا DVD به دانش آموزان داده میشود و دانش آموزان به صورت خود خوان شروع به يادگيری میكنند. در اين روش از يادگيری هيچ ارتباطی ميان مربی و دانش آموز نيست. فيلم ها، پاورپوينت ها ، گيف ها، انيميشن ها و معلمان مجازی بجای مربی اصلی تدريس می كنند كه تعداد اين قبيل مـؤسسات و سازمان هايی كه نسبت به توليد “تدريس دروس” اقدام كرده اند ،كم نيست .

ب – تدريس مجازی آناين رو در رو” کاس هوشمند”

در اين روش يادگيری به صورت رو در رو میباشد يعنی مربی و دانش آموز بايد در كاس مجازی، حضور داشته باشند.شايد در بعضی از مواقع از رسانه های الكترونيكی نيز برای تدريس استفاده شود مانند: پاورپوينت ، فيلم ها، صدا ها ، تصوير و…

ج – آموزش آفاين بدون دانش آموز ” بسته آموزشی”

در اين روش معلم و مربی مطالب درسی را جمع آوری كرده و آن را در وب سايت قرار میدهد ولی ممكن است دانش آموزان در زمان ديگری به آن دسترسی داشته باشند و يا به سراغ آن مطالب بيايند. در اين روش دانش آموزان با فن آوریهای گوناگون میتوانند به مطالب دسترسی داشته باشند. حتی بصورت بسته آموزشی هر ماه از طرف مدرسه تحويل خانواده می شود.

د – تدريس مجازی آناين ” هم حضوری و هم غير حضوری”

در اين روش يادگيری هم كاسهای حضوری برگزار میگردد و مربی و دانش آموز يك ديگر را ماقات میكنند ولی به هر دليلی نيمی يا تعدادی از فراگيران بصورت آن اين معلم و كاس را در فضای مجازی مشاهده می كنند…. در انتهای زمان تدريس ، فيلم های آموزشی همان جلسه در اختيار فراگيران قرار می گيرد و يا در وب بارگزاری می گردد.

هـ – تدريس مجازی آن اين ” دوسويه و تعاملی “

توسط نرم افزارهای مخصوص همزمان در كاس های مجازی مربی و فراگيرانش حضور دارند و می توانند بصورت دوسويه با يكديگر تعامل برقرار كنند با توجه به قابليت نرم افزار و پهنای باند اينترنت همه فراگيران می توانند حضور داشته و فعاليت نمايند . اين گونه نرم افزار ها دارای حق اشتراك بوده و برای مدرسه و خانواده ها هزينه بر می باشد در صورت اصاح زير ساخت ها شبكه شاد می تواند اين مهم را پوشش دهد. بيشترين انتظار سطح يادگيری را از اين روش بايد داشت.

نكته مهم؛ چون فراگيران پيش دبستانی در سنی نيستند كه دارای موبايل يا تبلت شخصی باشند و بايستی از امكانات سخت افزاری موجود در منزل و يا گوشی والدين خود استفاده كنند لذا مربی بايد خيلی از موارد همچون زمان و مدت تدريس، رفتار و گفتار خود ، ظاهر و پيرايش خود را بيشتر كنترل نمايد.

٢- قبل‌ از تدریس‌

الف – برنامه ريزی و طراحی آموزشی

برای تدريس بهتر در فضای مجازی چه بصورت آن اين و چه بصورت آف اين و به جهت طراحی آموزشی موثر تر و كاربردی تر موارد ذيل پيشنهاد می گردد:

پیشنهادات:

١- اهداف آموزشی را از محتوای درسی و كتاب های واحد كار استخراج كنيد. ٢- اهداف را از كم به زياد،ساده به مشكل،ملموس به انتزاعی مرتب كنيد.

٣- در هر كليپ و فيلم يك هدف آموزشی را تدريس كنيد حتی اگر ٥ دقيقه طول بكشد.

٤- اول اهداف دانشی را تدريس كنيد و از حصول آن اطمينان پيدا كنيد سپس سراغ اهداف مهارتی و نگرشی برويد

٥- اهداف مهارتی را بصورت دست ورزی و عملكردی آموزش دهيد.

٦- از يادگيری معكوس هم استفاده كنيد»يعنی دانش آموزان برايتان تدريس كنند« ٧- روش تدريس خود را با هنر و زيبايی تلفيق كنيد تا جذاب شود.

٨- در صورت امكان از بازی، شعر و قصه و كليپ های آماده استفاده شود.

٩- كلمات، اصطاحات، تعاريف، عناوين جديد در هر درس را مورد تاكيد و توجه بيشتر قرار دهيد.

١٠- اهداف را شفاف ، واضح تدريس كرده ،عنوان و هدف درس را اعام كنيد (درس امروز ما…..است)

١١- در آموزش مفاهيم بيشتر دقت و وقت بگذاريد. مفاهيم محسوس بصورت مجسم تدريس شوند.

١٢- زمان تقريبی برای رسيدن به هدف آموزشی را تخمين بزنيد »زمان سنجی« حداكثر هفت تا ده دقيقه

١٣- برای آموزش اهداف مهارتی ابزار يا رسانه های مورد نظر را ليست كنيد.

١٤- هر هدف آموزشی را بصورت يك جمله تك فعلی بنويسيد تا راحت به حصول آن و تبديل آن به سوال و پرسش راحت تر می شود .

١٥- ابزارها و رسانه های معلم محور و فراگير محور را ليست كنيد. چه وسايلی مورد نياز است؟

١٦- قبل از اجرای اهداف آموزشی آن را داوری و بررسی مجدد كنيد.

١٧- نكات مهم و كليد واژه ها را روی كاغذ ليست كنيد تا هنگام تدريس فراموش نكنيد.

١٨- مثال های ملموس و طبيعی و هماهنگ با دانش و تجربه فراگيران باشد تا پيش سازمان دهنده ها به يادگيری اهداف ، بيشتر كمك كنند «مثال ها از زندگی و محيط اطراف فراگيران باشد.»

١٩- چون در منزل امكانات آموزشی ازم برای تدريس نيست از دست سازه ها و وسايل دم دستی مناسب استفاده كنيد.

٢٠- انواع روش های تدريس را در كنار سخنرانی ليست كرده تا كار زيبا تر شود.

ب – انتخاب رسانه

در تدريس های سنتی و كاسيك واقعی معلم و يا مربی می تواند وسايل كمك آموزشی متنوعی استفاه كند ولی در تدريس مجازی مربی همه وسايل و امكانات موجود در مدرسه را مسلما در منزل ندارد و اين نوآوری و خاقيت اوست كه از ابزار دم دستی و ساده، اقدام به توليد وسايل دست سازه برای تدريس خود می كند. ولی مربی بايد بخاطر بسپارد وسايلی كه استفاده می كند متعارف و همگانی و موجود در محيط زندگی كودك بوده و اوليا برای تهيه آن دچار مشكل و هزينه نشوند.

رسانه های آموزشی در هنگام تدريس به چند گروه تقسيم می شوند :

قسمت اول ؛ رسانه های آموزشی ” معلم محور” ،وسايلی كه معلم و يا مربی با آن كار می كنند و تدريس خود را انجام می دهند و بعلت تخصصی ، گران قيمت بودن فراگيران به آنها دست نمی زنند.

دسته دوم رسانه های يادگيری؛ كه فراگيران خود با كمك مربی يا اوليا با آنها فعاليت می كنند مانند: انواع وسايل بازی و آزمايشی.

قسمت سوم ، رسانه های يادگيری كه فراگيران بدون حضور و دخالت معلم يا مربی با روش كنجاوی، مكاشفه های و بازی به يادگيری می پردازد.

قسمت آخر، رسانه های ارزشيابی كه هنگام امتحان، آزمون، دستورزی، ارائه تكاليف استفاده می شود.

يكی ديگر از ابزاری كه معلم و مربی می توانند برای ارائه مطلب و تدريس استفاده كنند صدا، تصوير و خاقيت های سمعی و بصری است، دست مربی در تدريس مجازی جهت استفاده از انواع رسانه و نرم افزار های دجيتالی برای ارائه مطلب كاما باز است . مربی با اين رسانه ها می تواند تدريس خود را زيبا و جذاب كرده و فراگيران را به مشاركت در يادگيری و انجام تكاليف و تمارين فعال تر كند

معلمان و مربيان اگر از رسانه های آموزشی مجازی و الكترونيكی استفاده می كنند به نكات و مطالب ذيل دقت ازم و كافی داشته باشند:

پیشنهادات:

  • رسانه ها را جذاب ، ساده و كاربردی بسازيد و به موقع استفاده كنيد
  • انيميشن ها و تصاوير هر دو می توانند يادگيری را سريعف جذاب و عميق تر كنند.
  • استفاده از رنگ، هنر، شعر و قصه در يادگيری پيش از دستان ازم و ضروری است.
  • صدا در فرم گويندگی می تواند يادگيری را بهتر كند.
  • يک موسيقی بی كام با صدايی مايم می تواند هنگام صحبت كردن مربی ، كار را جذاب تر كند.
  • هنگام صحبت كردن با تغيير لحن و صدا كا را جذاب تر كنيد.
  • از نرم افزار های تغيير صدا هنگام قصه گويی استفاده كنيد.
  • اگر تصوير شما پخش می شود ميزان نور و كادر بندی تصوير را رعايت كنيد.
  • سعی كنيد هنگام صحبت كردن محيط خالی از صداهای مزاحم و ناخواسته باشد.
  • تصويری كه استفاده می كنيد رنگی، واضح و زيبا باشد” هر عكسی آموزشی نيست”
  • از كيفيت باای تصاوير و نوشته ها مطمئن شويد كه پيام به وضوح منتقل می شود.
  • برای تدريس آن اين ، مربی می بايست ابزار كارخود و رسانه های آموزشی معلم محور را از قبل آماده و به ترتيب استفاده مرتب نماييد.

٣ – حین‌ تدریس‌

الف- تدريس آف اين و يكسويه

در اين روش فراگيران با دريافت اطاعات مربوط به دسترسی خود در سامانه می تواند از محتوای آموزشی كه شامل فيلم، فايل متنی، صوت و يا تركيبی از اينهاست استفاده نمايد. فراگيرانی كه امكان استفاده از اينترنت را بصورت مستمر و در كليه ساعات ندارند ويا دانش آموزانی كه امكان شر كت در دوره در زمان مشخص را حتی بصورت غيرحضوری ندارند از اين روش بهرمند می شوند.

مزايای استفاده از دوره های آفاين اين است كه ؛ فراگير قادر است در هر زمان ممكن از خدمات آموزشی استفاده نمايد و با يك بار دانلود محتوای آموزشی می تواند در هر زمان و مكان آموزش ببيند.

پیشنهادات:

١- قرار نيست چرخ را دوباره اختراع كنيم از فيلم ها ، كليپ ها و تصاوير آماده در فضای مجازی را حتما استفاده كنيد.

٢-تدريس ها را در كانال بارگذاری كنيد تا قابل ذخيره و استفاده مجدد باشند.

٣- گاهی از فراگيران بخواهيد برای شما تدريس كنند تا حس مشاركت و همياری داشته باشند.

٤- تكميل مراحل يادگيری در گروه های مجازی انجام می شود مانند رفع اشكال آناين،تجربه كردن ، دست ورزی و مطالعه كردن، انجام می شود.

٥- ليست دانش آموزانتان همراه شما باشد هراز گاهی نام آن ها را ببريد ( هنگام تدريس يا بازخورد دادن از آن استفاده كنيد.)

٦- تدريس خود را با هنر،نقالی، موسيقی، قصه گويی، شعر خوانی، نمايشی تركيب كنيد  تا جذاب شود .

٧- با نرم افزار های برش و ميكس ساده، صدا و تصوير آشنا شويد.

٨- تدريس ها كوتاه و كم حجم تا برای بارگزاری و دانلود راحت تر باشد-هرفايل زير ٨٠ مگابايت.

٩- در هنگام كاربا وسايل و يا نوشتن روی تابلو سكوت نكنيد.

١٠- در دوره پيش دبستانی اهداف نگرشی را فراموش نكنيد. دربين تدريس گاهی به آنها توجه كنيد.

١١- اگر يك درس چند هدف دارد آنرا هنگام ضبط شماره گزاری كنيد و در چند كليپ ارائه دهيد.

١٢- از آنجائيكه مشكات كاس درس و ساكت كردن،كنترل يادگيری،چيدمان كاس و…..را ديگر نداريد پس فقط برای تدريس يك جلسه، زمان ده دقيقه كافی است.

١٣- رفع نقص را به تدريس آناين بسپاريد….در تدريس آفاين و يكسويه فقط فكر تدريس و ارائه مطلب باشيد.

١٤- زاويه دوربين،انعكاس صدا در اتاق، نزديكی و دوری دوربين و ميكروفون،ميزان نور را قبل از ضبط كنترل كنيد. از پائين و باا فيلمبرداری نكنيد »دوربين رو به روی صورت و تا جناق سينه را يك كادر ببنديد.«

١٥- كلاس رسمی نيست اما شما لباس و ظاهر رسمی داشته باشيد.

١٦- هنگام تدريس ايستاده ، محدود حركت خود را عامت گذاری كنيد تا از ديد دوربين خارج نشويد »مثلث حركت«

١٧- هنگام تدريس و ضبط فيلم آموزشی به نكات زير دقت كنيد:

١)- متن و سناريو را قبا مطالعه كنيد حتی اگر خودتان نوشته ايد تا بر آن تسلط يابيد. ٢)- لباس،آرايش و زمينه متعارف استفاده كنيد تا حواس ها پرت نشود.

٣)- انتخاب نور ازم و حذف صداهای مزاحم ضروری است.

٤)- يك برداشت چند دقيقه ای انجام داده و پس از مشاهده و رفع نقص ، اجرای نهايی را انجام دهيد. ٥)- هنگام ضبط بسيار شمرده شمرده ولی محكم صحبت كنيد.

٦)- اگر سوالی پرسيديد، چند لحظه صبر كنيد. سپس پاسخ آنرا خودتان بدهيد.

٧)- گاهی آنقدر راهنمايی كنيد ، آنقدر مثال بزنيد، تصوير نشان دهيد تا خودشان به جواب برسند. ٨)- بهتر است هنگام ضبط از دو دوربين يا موبايل استفاده كنيد.

٩)- اگر يك دستيار برای فيلم برداری داشته باشيد بهتر است.

١٠)- از كلمات و جمات مثبت استفاده كنيد، شاد و پرانرژی حاضر شويد. ١١)- ايجاد انگيزه و ترغيب را از ابتدای تدريس به ميان تدريس ببريد.

١٢)- احساس كنيد فراگيران روبروی شما نشسته اند تا تدريس شما طبيعی تر شود. ١٣)- از سخنرانی كمتر استفاده كنيد . روش تدريس ها را تغيير دهيد.

١٤)- با نرم افزارها و سخت افزارهای صدا برداری بيشتر آشنا شويد.

ب – تدريس آن اين و دوسويه

تدريس آن اين و تعاملی گامی مطمئن در آموزش مشاركتی است در اين روش كنترل حضور و غياب، كنترل يادگيری و فعاليت فراگيران، ميزان حصول به اهداف آموزشی بيشتر و بهتر كنترل می شود.

روش تدريس آن اين و دو سويه امكان بازخوردگيری و رفع نقص و كنترل تكاليف و برگزاری آزمون را راحت تر می كند.

پیشنهادات:

١- قبل از شروع تدريس، نور و صدای محيط و امكانات مورد نياز برای ضبط و تدريس را كنترل كنيد. ٢- رسانه های مورد نياز تصويری و سه بعدی را كنار دستتان به ترتيب ارائه مرتب كنيد.

بیشتر بخوانید: دانلود رایگان نمونه اقدام پژوهی مقطع ابتدایی

٣- سرعت اينترنت و نرم افزار های ازم را كنترل كنيد. ٤- قبل از فراگيرانتان آناين باشيد تا كسی منتظر شما نماند.

٥- با احوال پرسی ، برقراری ارتباط و كنترل حضور و غياب شروع كنيد.

٦- با گزارش گيری، ديدن تكاليف، بررسی سواات و رفع نقص درس قبل ،ادامه دهيد. ٧-با پرسش از چند نفر، درباره درس جلسه قبل رفتار ورودی را تمام كنيد.

٨- اجازه دهيد سواات خود را بيان كنند و نظرات دوستان خود را بشنوند.(مشاركت در ياد گيری ) ٩- زمان را كنترل كنيد»ابتدا و انتهای آناين بودن« را تعريف كنيد.

١٠- شرايطی را فراهم كنيد تا اوليا در تدريس آناين، برخط باشند.(با اهداف دروس آشنا شوند ) ١١- برای ايجاد انگيزه يا ارائه محرك ذهنی از فيلم يا تصاوير با فايل صوتی می توانيد استفاده كنيد. ١٢- كنترل نقل و قول ها با شماست، در فرايند تدريس از حاشيه رفتن مبحث ، جلو گيری كنيد. ١٣- برای تدريس آناين بعدی، موضوع ،اهداف و وسايل مورد نياز را از قبل اعام كنيد.

١٤- اهداف مهارتی ، رفع نقص، تكرار و تمرين  بصورت تدريس آناين انجام می شود.

١٥- گاهی تدريس همكاران ديگر در سايت ها رامی توانيد برای رفع نقص و مرور در مطالب قبل استفاده كرده يا مورد بررسی قرار دهيد.

١٦- كانال آموزشی خود را از گروه آموزشی فراگيران جدا قرار دهيد.

١٧- هنگام تدريس يا رفع نقص ، مكالمه را خاموش كنيد تا تدريس يكسويه شود.

١٨- برای تمرين و كنترل حركات بدن و صورت، رفع تيك های غير ارادی چندبار جلوی آينه تدريس كنيد. ١٩- چند تدريس را در فضاهای كاسی يا محلی متفاوت انجام دهيد.

٢٠- در بازخوردگيری يا دريافت پاسخ ها ، يا ارائه تكليف يا گزارش دادن توسط فراگيران بسيار صبور و با حوصله باشيد.

٢١- قسمتی از كاس يا منزل برای تدريس آناين استفاده كنيد كه تزئينات و دكور شلوغ نداشته باشد »پارازيت يادگيری.«

٢٢- يادگيری كامل در تدريس آفاين يا آناين صورت نمی گيرد پس گاهی ازم است تدريس را تكرار كنيد. ٢٣- استفاده از نرم افزارهايی به جز»شاد« را با كادر مدرسه هماهنگ كنيد.

٢٤- بسياری از مطالب درسی را در قالب بازی و انيميشن تدريس كنيد تا جذابيت بيشتری داشته باشد لذا ازم است با مطالعه و جستجو در سايت های آموزشی به دنبال مطالب مرتبط و جذاب باشيد.

٢٥- از تدريس همكاران ديگر استفاده كنيد و گاهی از همكاران بخواهيد در مورد تدريس شما نظر بدهند. ٢٦- در هنگام تدريس و راهنمايی با هيجان و شاد باشيد.

٢٧- گاهی ارسال يك آدرس اينترنتی از آپلود مجدد و كپی آن راحت تر است.

٢٨- تشنگی برای يادگيری ايجاد كنيد »دايرة المعارف نباشيد تا سوال داشتند از شما بپرسند.« ٢٩- جرأت آموزی كنيد و اجازه دهيد فراگيران ابراز افكار و احساسات داشته باشند.

٤ بعد از تدریس‌

الف- طراحی تكليف

طراحی تكاليف زيبا خاقانه ،جذاب و بی خطر كه كودك پيش دبستانی را راغب به مشاركت كند كاری ساده نيست ، نياز به تفكر، برنامه ريزی و ابزار دارد لذا مربيان بايستی با انواع و گوناگونی طراحی تكاليف تكرار شونده، ترسيمی، ساختنی، منطقی و بازی های آموزشی و… آشنا باشند.

مربيان در هنگام طراحی تكاليف ، لذت يادگيری ، بعد آموزشی و مهارتی تكاليف را با تئجه به محتوای درسی در نظر بگيرند و از ارائه و طراحی تكاليف سرگرم كننده و تفريحی محض خود داری كنند.

پیشنهادات:

١- تكاليف خاقانه و عملكردی و دست ورزی باشند. نه مشق نوشتن .

٢- تكاليف را فقط ديجيتالی و دو بعدی نبينيد.

٣- اوليا را در طراحی و كنترل تكاليف فعال سازيد.

٤- تنوع در تكاليف،آموزش را زيباتروجذاب تر می كند.

٥- كتاب قصه، فيلم های آموزشی و پرينت تكاليف مصور را با مدرسه هماهنگ كنيد.

٦- اوليا فراگيران ،قصه گويی،شعرخوانی ،كاردستی،هنر،نقاشی و….را آفاين انجام دهند برايتان ارسال كنند و شما بهترين را در گروه يا كانال خود قرار دهيد.

٧- طراحی تكاليف را به گونه ای طراحی كنيد تا فراگيران از قالب محتوای كتاب درس خارج شده به مطالعه و جمع آوری اطاعات بپردازد.

٨- تكاليف را به گونه ای طراحی كنيد كه پاسخ به آنها محدوده زمانی داشته و در صورت امكان باز پاسخ و يا خاقانه باشد.

٩- تكاليف را در سطح سن و توانايی كودك طراحی كنيد.

١٠- هرچه درجه سختی تكاليف بيشتر شود ،با مقاومت در انجام ندادن تكاليف و عدم همكاری در

ب ارائه تكاليف

بررسی تكاليف يكی از گام ها و فعاليتهای يادگيری است، اين فعاليتها توسط معلم بررسی میشود معلم میتواند برای بازخورد دادن به صورت فردی يا گروهی اقدام كند. معلم می تواند فعاليتهای يادگيری انجام شده را ذخيره كرده تا بعدها شواهدی برای ارزشيابی عملكرد دانش آموزان باشد به ويژه در دوره پيش دبستانی كه مربيان بايد بصورت واقعه نگاری و چك ليست رفتاری به فراگيران خود امتياز بدهند اين شواهد می تواند منبعی برای ارزشيابی تكوينی و مستمر باشد در واقع عملكرد دانش آموزان در پوشه كار الكترونيكی ذخيره و مديريت می شوند.

پیشنهادات:

١- گزارش هر تكليف را در ابتدای هر تدريس آناين با دقت نقد و بررسی كنيد.

٢- تكليف ها برای تعميق يادگيری،تثبيت يادگيری، تعميم يادگيری است نه برای سرگرم شدن و وقت تلف كردن بايد همسو با هدف آموزشی طراحی شود.

٣- جلسه ای با اوليا در فضای مجازی برگزار كنيد و تكاليف و نحوه اجرا و طريقه ارسال آنها را برايشان تشريح كنيد

٤- حتما تكاليف را بررسی و بازخورد علمی و انگيزشی دهيد.

٥- استفاده از كتاب های مناسب ( تكاليف كمك آموزشی )مناسب به جهت هماهنگ كردن فعاليت فراگيران،ضروری است.

٦- تكاليف می تواند مكمل يادگيری و حتی تعميق و تثبيت يادگيری باشند . (برای دوره پيش دبستانی تكاليف عاوه بر جذاب بودن بايد تسلط ياب و آموزشی باشند) چون تكاليف ،تدريس مربی را كامل می كنند.

٧- تكاليف پايان هفته را بصورت يك فايل يا تصوير قابل پرينت ارسال كنيد ويا اوليا از طريق مدرسه دريافت كنند .نكات مهم و كليدی تمامی دروس را در آن بگنجانيد .

٨- تكاليف را از ساده به مشكل، از كم به زياد، از ملموس به انتزاعی ارائه دهيد.

تصوير به دست آمده از بررسی آنچه دانشآموزان به اشتراك گذاشتهاند در اين گام مورد استفاده معلم يا مربی قرار می گيرد.

مربيان می تواند با ايجاد نشستهای مجازی در گروه در زمانی مشخص كه همه حضور داشته باشند، فرصت را به حل و فصل مشكات يادگيری و پاسخگويی به اوليا اختصاص دهد.

در اين مرحله يادگيری دانشآموزان ، به دليل ايجاد نوعی تعامل، تعميق میيابد در اين گام همچنين مربی می تواند به ارائه فعاليت يادگيری مكمل از نوع تمرينی، ترميمی و بسط دهنده به صورت گروهی يا فردی اقدام كند اين تكاليف نيز به تعميق يادگيری كمك می كند برای دريافت نتيجه اجرای اين تكاليف بازده زمانی مشخص نماييد تا دانشآموزان در فرصت مناسب و كافی آنها را به شما برسانند.

ج- ارزشيابی

با اينكه در پيش دبستانی ارزشيابی به معنی و مفهوم ارزشيابی تحصيلی آن بی معنی است وليكن يكسری پيشنهاد برای اين مهم ارائه می گردد

پیشنهادات:

١- برگه سواات را تايپ و تصوير را به صورت عكس يا pdf برای اوليا ارسال كنيد. ٢- سواات واضح، بدون رمز و خاقانه باشند و هدف فعاليت را برای اوليا توضيح دهيد.

٣- سواات عملكردی طراحی كنيد كه يك يا دو موضوع و هدف آموزشی را در بر بگيرد.

٤- فرصت مطالعه، مشورت، جمع آوری اطاعات و پاسخ دهی به فراگيران دهيد »بگذاريد اعتماد به نفس پيدا كنند.«

٥- ارزشيابی پايان آموزش نيست بخشی از گام های يادگيری است.

٦- خاقيت بااترين نمره ارزشيابی را دارد.

٧- گاهی يافتن پاسخ،خود رسيدن به اهداف آموزشی است پس طراحی فعاليت دقيق، بسيار وقت گير و مهم است.

٨- تهيه تصوير،گزارش دهی،روان خوانی،نمايش خاق، فيلم و فايل های صوتی می تواند بجای ارزشيابی قلم و كاغذی به كاربرده شود.

برای آنكه فراگيران كمتر مورد آسيب های صفحه نورتاب قرار بگيرند بهتر است اوليا ايشان هرماه يك سری سواات پرينت شده از مدرسه دريافت كرده وفراگيران می توانند پاسخ ها را با فيلم يا عكس برايتان ارسال كنند.

٥- نرم افزار هاي مجازي

قرار است تدريس مجازی جذاب و سرگرم كننده ، مشاركتی و تعاملی باشد.

استفاده از متن و تصوير بسيار آسان است ولی صوت و فيلم هم ضمن تسهيل يادگيری ، جذابيت بيشتری هم دارد بخصوص رسانه های تصويری متحرك بيشترين سطح يادگيری رت داشته و از اهميت خاصی برخوردار است. اما در شرايطی كه محدوديت سرعت اينترنت را برای فراگيران پيش بينی می كنيد از متن و تصوير و حتی اامكان ، فيلم و صوت های بسيار كم حجم استفاده كنيد.

پیشنهادات:

١- آشنايی با نرم افزارهای تايپ در گوشی ، تصوير نوشته يا آفيس و …

٢- آشنايی با نرم افزار های فيلم برداری و برش و ميكس فيلمinshot / video show_

٣- ميكروفون و نرم افزار های برداشت صدا و برش آنvideo show_

٤- تغيير در تصوير،فتوشاپ كردن،برش و كم حجم كردن تصاويرpics art / picskit_

٥- نرم افزار های پی دی اف ساز و پی دی اف خوانpdf reader_

٦- نرم افزار های زيپ و فشرده سازAdvanced video compressor /RAP / zip file opener_

٧- نرم افزارهای ارسال و دريافت فايل هاdownload manager_

٨- نرم افزار های ارتباط جمعی-آناين مانند:واتساپ، تلگرام، اينستاگرام، ايموو و ….

٩- نرم افزار های ويديو كنفرانس مانند: اين، گپ، اسكايپ، شاد و ….

١٠- آشنايی با قابليت های شبكه شاد.

١١- آشنايی با نرم افزار هايی طراحی و برگزاری آزمون_٣٦٠ / azmoon ٢٤ quiz

١٢- استفاده از نرم افزارهايی كه دارای حق اشتراك و ثبت نام اكانت و يا بار مالی هستند از طريق مدرسه اقدام می شود.

١٣- نرم افزار ها با قابليت گزارش گيری باشند – هرمعلم و مربی چند ساعت فعاليت داشته، چند نفر رأس ساعت حضور داشته اند،هرنفر چند ساعت و چه روز هايی در كاس مجازی حاضر بوده است،گزارش حق عضويت و اشتراك.

١٤- نرم افزار ها از لحاظ امنيت اطاعات مورد تائيد باشند.

١٥- استفاده از آنها قابليت سخت افزاری يا نرم افزاری خاصی را نخواهد »آسان استفاده شوند«

١٦- هر مدرسه عاوه بر شاد يك يا چند نرم افزار كمكی جانبی جهت بارگزاری مطالب در اختيار داشته باشد.

١٧- نرم افزار های مورد نياز معلمان و مربيان در شورای مدرسه،  آموزش داده شود.

١٨- نرم افزارهای جانبی تدريس های آن اين را برای خود ليست كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − دو =